Бұл санынан оқитындарыңыз / Читайте в этом номере

"Ұстаз Әлемі-Педагогический мир" №8(27)-2019

Подать статью для публикации:

Талаптар / Требования

Информационно-педагогическая газета ВКО - Методическая разработка интегрированного урока для классов с особыми образовательными потребностями (ООП).

Методическая разработка интегрированного урока для классов с особыми образовательными потребностями (ООП).

Протченко Л.Ю., Акангалиева Ж.А., КГУ «Средняя многопрофильная школа №37» г. Усть-Каменогорск

         Интегрированные уроки в инклюзивном образовании – это творческое сотрудничество учителей разных предметов. Их назначение, на наш взгляд, направлено на активацию внимания учащихся и повышение мотивации, разнообразие познавательной и учебной деятельности, создание творческой обстановки на уроке.  Владение несколькими языками становится в современном мире неотъемлемым компонентом личности в связи с происходящими социально – экономическими изменениями в стране и в мире.
         

          Данный интегрированный урок проведен в рамках недели инклюзивного образования в классе с особыми образовательными потребностями. В этом классе обучаются дети с различными индивидуальными особенностями, для которых характерна замедленная скорость принятия и обработки информации, низкая познавательная активность, краткосрочная память, отставание в речевом развитии и т.д.

При планировании данного урока мы использовали метод проектов, стратегию формативного оценивания «Две звезды, одно пожелание», игровые технологии и много наглядного материала, что способствует повышению мотивации к изучению языков и познавательной активности, развитию критического мышления и коммуникативных качеств.
         Ниже мы приводим план проведенного урока, надеемся он будет полезен учителям, желающим применять новые подходы и технологии в классах с особыми образовательными потребностями. 

LESSON PLAN

Class   5 th

 Date     

The topic of the lesson

       Киім Clothes

Aim

Сабақ соңында балалар осы сөздермен екі тілде, 6 – 7 сөйлем құрастырады.

At the end of the lesson, pupils will be able to make 2 short stories in two languages: Kazakh and English.

Objectives

  • Сөздерді қайталау.

To know the words.

  • Сөздерді сәйкестендіру.

To match Kazakh and English words.

  • Сөйлем құрастыру

To make sentences with Kazakh and English words.

Results

Pupil will be able to name 10 words connected with clothes; match Kazakh and English words and understand it; make short stories with new words (project work).

Methods and Techniques

Project work. Group-assessment. Word activity “Magic Box”. PPP. Reflection. Individual work with new words.

Assessment

Teachers comments, Group-assessment with the strategy “Two stars and a wish”, Reflection.

Resources

Pictures, markets, stickers, presentation on the computer.

Parts of the lesson

Skills

Teacher`s action

Pupil`s action

Organization moment. Greeting

 

 

 

Шаттық шеңбер

 

 

 Communicative drill

 

 

 

  

Үй тапсырмасын тексеру

Speaking

reading

- Сәлеметсіңдер ме балалар!

- Good morning, children!

 

Амансың ба, Алтын күн

Амансың ба, Жер Ана

Амансыңба достарым

Сендерді көрсем куанам

 - What season is it now?

- What month is it today?

- Бүгін аптаның қай күні?

- Бүгін нешесі?

  

 - Балалар үйге не берілді?

- Балалар мына суретте не бейнеленген? 

Speaking activity

 

 

 

 

 

 

 It’s Spring.

 It’s April.

 Сәрсенбі.

 Бүгін сәуірдің он екісі.

 

Сөздерді жаттап келу.

Қазақ, ағылшын тілінде айтамыз.

Actualization of knowledge

Speaking

Look at the pictures and say what we are going to speak about today? Try to name the theme of the lesson.

You are right the topic of our lesson today is Киім - Clothes. My next question is what will you do today? Where do you need this knowledge?

Speaking activity

 

 

 Students try to speak about objectives of the lesson.

Activation of lexical

Material

 

 

 Group work

 

Reading

Understanding

 

Pupils get cards with  words (some of them Kazakh, other English). Go around the classroom and match Kazakh and English words (find pair).

Read the words.

Let`s divide into two groups. Look at your word and find your group. The first group is Winter clothes “Қыс - Winter”. The second team is Summer Clothes “Жаз - Summer”.  Each gets the role in group.

Work in pairs, reading.

Dress     

Көйлек

Sandals

сандал

Gloves

Қолғап

Boots

Бәтіңке

Project work

Writing

Біз қазір жобамен жұмыс істейміз. Әр топ екі сурет бойынша 6 - 7

Сөйлем құрастырады:

Астанадан келген оқушы туралы, Лондоннан келген оқушы туралы. Осы жұмыска 7 минут беріледі. 

 

 

 

 

 

 

Speaking

Writing

Менің атым  . . . Мен  . . . жастамын. Мен  . . . сыныпта оқимын.

Мен . . . , . . . кидім.

My name’s

…                            

I am . . . years old. I’m from … I am in . . . class. I wear                                   . . , . . . , . . .                                  

I like my . . .

Presentation of the work

Group-assessment with the strategy “Two stars and a wish”

Reading

Each group read its short stories. 

Presentation of the work. Each group assess the other group using strategy “Two stars and a wish” during the presentation.

Reading

Presentation of the stories.

 

 

Word activity

Speaking

Let’s play the game “Magic Box”. Take 2 Kazakh and 2 English  words, translate them and have a prize.

Speaking

Students translate the words from Kazakh and English into Russian.

Reflection

Conclusion

 

 

Now it’s time for conclusion.

You all work very hard. And let’s assess our work. It is the successful stages. Show where are you now. Place your sticker there.

1-st stage – I know the words,

2-nd stage – I understand the stories,

-3-d stage – I can make sentences,

-4-th stage – I understand the material.

We know words.

We match Kazakh and English words and make some sentences with them.

Home work

 

Үйге тапсырма

Сөздерді қайталау

 

 

 

 

 

           СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

            1 Зимняя И.А., Сахарова Т.Е. Проектная методика обучения английскому языку. – Иностранный язык в школе. 1991. №3.

            2 Шакиров Р.Х., Буркитова А.А., Дудкина О.И. Оценивание учебных достижений учащихся. – Б.: «Билим», 2012. - 24с.

            3 Ф.Ш. Оразбаев, А.Қ. Рауандина, Ж.Т. Дәулетбекова, Р.С. Рахметова, Қ.С. Ибрагимов Қазақ тілі 5 - сынып, 1 - бөлшм. – Көкжиек-Горизонт, 2016. - 21c.

            4 Diana Goodey, Noel Goodey Messages 1 for Kazakhstan. – Cambridge University Press, 2015. - 98c.